Algemene absintdiscussie

Placebo effect

GrayWolf (09/28/05 om 10:09:31):

Waar ik mij altijd van versteld is het z.g.n 'placebo effect'.. ergens zo van overtuigdt zijn dat het mentale het physieke gaat beinvloeden..

Wat heeft dit met de discussie te maken? Het volgende;

Als men er zo van overtuigd is dat men van Absinthe gaat trippen, dan doet men dat waarschijnlijk ook. Ik denk dus dat er onder het 'gros' van de 'nitwits' een placebo effect in hoog vaandel staat.. Of gebeurt er geen zak, zelfs geen placebo, maar om niet ten onder te doen aan de populaire stroming zegt men dat het wonderen verricht..  

De konings nieuwe kleren iemand?

 

Helfrich (10/04/05 om 16:14:56):

Op grond de hoeveelheid ervaringsdeskundigen die zijn gaan trippen op bijvoorbeeld een slok Hill's, is het aannemelijk dat er sprake is van een placebo-effect. Hallucineren op een placebo (nocebo?) acht ik niet waarschijnlijk, tenzij je al op de drempel van een acute psychose staat.

Verder wordt een leugen nu eenmaal niet weerlegd door de feiten als die leugen voldoende aantrekkingskracht bezit. Als absint interessant is omdat je ervan gaat trippen, dan kun je lullen als Brugman en uiteenzetten dat het onzin is, maar helpen zal het niet.

 

GrayWolf (10/06/05 om 21:18:35):

Maar waarom zijn er dan zovelen die echt geloven dat ze aan aan het trippen zijn? Main-stream gekte?

 

Helfrich (10/07/05 om 17:04:53):

Weet ik niet. Misschien geloven ze in hun eigen leugens, anders is het inderdaad een vorm van gekte. Of ze blazen de milde en lucide absintroes op tot een trip.

 

sixela (03/21/06 om 13:35:59):

GrayWolf schreef:

Als men er zo van overtuigd is dat men van Absinthe gaat trippen, dan doet men dat waarschijnlijk ook.


Als ik zie hoe idioten "absinth" zoals Hill's puur drinken (of slechts 1:1 verdund met water en caramel) denk ik dat de alcohol er ook soms wel iets mee te maken heeft.

 

Rinke (04/13/06 om 10:28:40):

het placebo effect:

uit onderzoek is gebleken dat voor 33 tot 37% van de mensen het placebo effect echt helpt.

Sommigen zijn ervan overtuigd dat het effect bewijst dat de kracht van de geest voldoende is om het lichaam te genezen. Positieve gedachten (hoop, geloof, vertrouwen) zouden het lichaam ertoe aanzetten zieke cellen te vernietigen.

Ik zelf geloof er ook wel voor een deel in.

als je een medicijn krijgt van een vertrouwde dokter tegen je klachten, dan ga je er ook vanuit dat deze werkelijk helpt, als de dokter je een "placebo" pil meegeeft en je gelooft sterk dat het helpt, zouden je klachten best kunnen verminderen of zelfs overgaan

 

Helfrich (04/13/06 om 11:33:20):

Uiteraard. Het is niet voor niets dat in klinisch geneesmiddelenonderzoek altijd placebo's worden meegenomen.

Suggestie, stress, "positief denken", etc. kunnen allerlei fysiologische en zelfs immunologische effecten teweegbrengen. Ik heb daar ooit op een blauwe maandag onderzoek naar gedaan, toen ik nog een jong en veelbelovend wetenschapper was. Het had iets te maken met de activatie van de hypothalamus-hypofyse-bijnier-as en de weerslag daarvan op het afweersysteem.

 

radioflux (05/01/06 om 00:20:30):

Rinke schreef:


Sommigen zijn ervan overtuigd dat het effect bewijst dat de kracht van de geest voldoende is om het lichaam te genezen. Positieve gedachten (hoop, geloof, vertrouwen) zouden het lichaam ertoe aanzetten zieke cellen te vernietigen.

Toch weer hekserij, he? ;)

 

Algemene absintdiscussie